הזירה העיצובית של המאה ה-20 לא התאפיינה בזרם או סגנון מרכזי אחיד כי אם במגוון רב של סגנונות שחיפשו אחר החדש, המקורי תוך השארת העבר מאחור. המשותף לכולם היה השאיפה לעיצוב איכותי וטוב יותר, עזיבת המסורת המונעת התקדמות והחלפתה בדרך חדשה, טובה יותר.
אמנות מופשטת, אוונגרד ואר-דקו
מונדריאן ראה באמנות סוג של דת וטען שאנשים יוכלו להפוך לטובים ולרוחניים יותר אחרי שיביטו ביצירות מאוזנות. הוא היה אחד מדובריה הראשונים של האמנות המופשטת (אבסטרקטית) הבלתי-פיגורטיבית, שהתחילה להתפתח בשנות ה-20 של המאה ה-20 והפכה בהדרגה לזרם עיקרי באמנות באותה התקופה. מונדריאן תפס עמדה קבועה ויציבה ברקמה הסבוכה של אמנות המאה העשרים.
ציוריו של מונדריאן מופשטים וסינתטיים ביותר ומאופיינים במיעוט צבעים וצורות פשוטות. בחינה ראשונית של תמונותיו מגלה פשטות, מסגרות נוקשות, סטטיות וגיאומטריה קפדנית, אך מבעד למרובעים ולמישורים הצבועים חבויה תסיסה המפיחה רוח חיים בצורות ובצבעים ומעוררת רגשות.
מונדריאן ראה באמנות סוג של דת וטען שאנשים יוכלו להפוך לטובים ולרוחניים יותר אחרי שיביטו ביצירות מאוזנות. הוא היה אחד מדובריה הראשונים של האמנות המופשטת (אבסטרקטית) הבלתי-פיגורטיבית, שהתחילה להתפתח בשנות ה-20 של המאה ה-20 והפכה בהדרגה לזרם עיקרי באמנות באותה התקופה. מונדריאן תפס עמדה קבועה ויציבה ברקמה הסבוכה של אמנות המאה העשרים.
ציוריו של מונדריאן מופשטים וסינתטיים ביותר ומאופיינים במיעוט צבעים וצורות פשוטות. בחינה ראשונית של תמונותיו מגלה פשטות, מסגרות נוקשות, סטטיות וגיאומטריה קפדנית, אך מבעד למרובעים ולמישורים הצבועים חבויה תסיסה המפיחה רוח חיים בצורות ובצבעים ומעוררת רגשות.
מרסל דושאן (בצרפתית-: Marcel Duchamp 28 ביולי 1887 - 2 באוקטובר 1968) הוא אמן צרפתי-אמריקני. על פי רוב משויך דושאן לתנועת הדאדא, שעמה היה בקשרים שונים, ולתנועת הסוריאליזם. השפעתו של דושאן על האמנות במחצית השנייה של המאה ה-20 היא רבה. מושג ה"רדי מייד", אותו פיתח דושאן, מהווה את אחד מן המקורות העיקריים להתפתחותה של אמנות הפופ ארט ושל האמנות המושגית. דושאן היה בין הדמויות הבולטות בהתפתחותה של האמנות האמריקאית המודרנית ועבודתו מהווה סמל לאמנות האוונגרד.
האר-דקו החל להתפתח עם הרצון של האנשים לרהיטים, תכשיטים ואביזרים דקורטיביים, שיהיו מודרניים, פונקציונאליים בעלי קווים זורמים ובעלי מראה תעשייתי. רוב המעצבים בחרו להשתמש בחומרים לא רגילים כמו פלדה , עצים יקרים ושיש, ודחו על הסף את החומרים הסטנדרטיים באותה תקופה. האר-דקו התפתח במספר תחומים: אדריכלות, ריהוט, מוצרי חרס. זהו סגנון שנהנו ממנו בעיקר העשירים מכוון שהחומרים היו יקרים מאוד.
באוהאוס
ארכיטקטורה אוונגרדית היוותה אף היא השפעה על עיצוב הרכב באירופה.
ארכיטקטורה אוונגרדית היוותה אף היא השפעה על עיצוב הרכב באירופה.
ארכיטקטים מודרניים מובילים האמינו כי הרכב צריך לשמש מקור השראה ולהביא את הרציונאליות והפונקציונליזם שנבעה מתוך תפיסת הייצור שבמפעלים לארכיטקטורה. חלקם אף פנה להתנסות בעיצוב רכב בהם האדריכלים לה-קורבוזיה (Le-Corbusier) ווולטר גרופיוס (Walter Gropius), אם כי השיעור שנלמד כתוצאה של מהלך זה שהסתיים לרוב בייצור ועיצוב "בניין על גלגלים" היה ברור. לאור העובדה ששימת לב רבה ניתנה לעיצוב פנים הרכב אך המכאניקה הוזנחה וקצרה כישלונות.
עם זאת, מעצבי הרכב השונים למדו מהארכיטקטורה העכשווית והמודרנית שמבנה ומרחב היו חשובים לא פחות ברכבים כמו במבנים. הגישה העיצובית שנבעה מכך הייתה גישה של עיצוב "מן הפנים לחוץ", דבר שבא לידי ביטוי ברכבים כמו פיאט-600 והמיני של BMC, שהיו פרי עבודתם של דנטה ג'יאקוזה לפיאט (Dante Giacosa) ואלק איסיגוניס (Alec Issigonis) לקואופרטיב הרכב הבריטי BMC. מה שלהם היה ולאדריכל לה-קורבוזיה או לאדריכל וולטר גרופיוס לא היה, היא היכולת לעצב כל חלק במרכב הרכב מתחילתו ועד סופו תודות לידע ההנדסי שהיה להם.
צורת עבודתם של הזן החדש של מעצבי הרכב הייתה קרובה יותר לצורת עבודתם של מעצבי המוצר מאשר למעצבי הרכב כפי שנודע עד כה. הם אימצו את הפונקציונליזם שבעיצוב ושאבו את הרעיונות מאסכולת הבאוהאוס (Bauhaus) של גרמניה של 1920. הטענה כי צורתו של אובייקט צריכה לנבוע ממבנהו הפנימי והפונקציה שהוא מתעד למלא ועיצובו צריך להראות זאת. אפשר לומר ללא כל ספק כי דגם ה 2CV של סיטרואן הנו תוצר ישיר של גישה זו, ואף מתואר במקרים רבים כעיצוב באוהאוס.
סגנון הבאוהאוס נולד מתוך הצורך לשקם את גרמניה במהירות לאחר מלחמת העולם הראשונה. בשנת 1919 הטילה ממשלת גרמניה על האדריכל וולטר גרופיוס להקים מכון שיסייע בשיקום המדינה מבחינה תרבותית וחברתית. המכון שנקרא "באוהאוס" הוביל גישה שקראה להתנערות מהסגנון הפרוסי המצועצע, ולהדגשת האדם וצרכיו הפשוטים במרכז האידיאולוגיה התרבותית.
Streamline
עידן ה Streamline של אותה תקופה והחיפוש אחר האווירודינמיות בעולם התעופה היה למקור השראה מרכזי בעיצוב הרכב. תופעה זו ניכרת היטב בדגם ה-DS שעיצב הפסל פלמיניו ברטוני. שימוש במנהרות רוח בתכנון כלי רכב לא היה באותה תקופה, אך יחד עם זאת נדמה כאילו הרוח עצמה היא זו שעיצבה את ה-DS. חלקה הקדמי של ה-DS נמוך ועגול, נטול סבכה קדמית. גוף הרכב המפוסל כמקשה אחת ("Seamless") בקווים ארוכים ואלגנטיים לאורכה מקנים לרכב את מראה עיצוב ה- "Streamline" האווירודינמי. מרווח הגחון הרחב בין הגלגלים וקו הגובה הנמוך של הרכב הקנו אשליה של ריחוף קל מעל הרקע. עיצובו החכם של החלון האחורי בצורה מקומרת מנעה מטיפות הגשם להישאר על החלון. הידיות עוצבו בצורה ארגונומית שהתאימו כמו כפפה ליד. גם המתכת ממנה יוצרה המכונית היה עשוי כך שהאור שהשתקף ממנו הראה הברקות בעלות קסם. המתכת הייתה יותר מבריקה ופחות חסמה את השתקפות האור, דבר ששוב בידל את ה-DS מהאופנה בתחום באותו זמן והעצימה את הרגשת החלום.
עידן ה Streamline של אותה תקופה והחיפוש אחר האווירודינמיות בעולם התעופה היה למקור השראה מרכזי בעיצוב הרכב. תופעה זו ניכרת היטב בדגם ה-DS שעיצב הפסל פלמיניו ברטוני. שימוש במנהרות רוח בתכנון כלי רכב לא היה באותה תקופה, אך יחד עם זאת נדמה כאילו הרוח עצמה היא זו שעיצבה את ה-DS. חלקה הקדמי של ה-DS נמוך ועגול, נטול סבכה קדמית. גוף הרכב המפוסל כמקשה אחת ("Seamless") בקווים ארוכים ואלגנטיים לאורכה מקנים לרכב את מראה עיצוב ה- "Streamline" האווירודינמי. מרווח הגחון הרחב בין הגלגלים וקו הגובה הנמוך של הרכב הקנו אשליה של ריחוף קל מעל הרקע. עיצובו החכם של החלון האחורי בצורה מקומרת מנעה מטיפות הגשם להישאר על החלון. הידיות עוצבו בצורה ארגונומית שהתאימו כמו כפפה ליד. גם המתכת ממנה יוצרה המכונית היה עשוי כך שהאור שהשתקף ממנו הראה הברקות בעלות קסם. המתכת הייתה יותר מבריקה ופחות חסמה את השתקפות האור, דבר ששוב בידל את ה-DS מהאופנה בתחום באותו זמן והעצימה את הרגשת החלום.
החיבור לאופנה
הבנתו של סיטרואן את ההשפעה של עולמות העיצוב בכללותם והשפעת עולם האופנה בפרט בא לידי ביטוי בשיתוף פעולה עם מעצב האופנה ז'אק אסטרל אשר עשה שימוש בבדי הריפוד בתפירת שמלות אופנתיות, ואלו הוצגו על ידי דוגמניות בצילומי הקטלוג של ריפודי ה-DS יחד עם חלקי המכונית ומכרו אותה כמוצר אופנה נחשק לכל דבר.
הבנתו של סיטרואן את ההשפעה של עולמות העיצוב בכללותם והשפעת עולם האופנה בפרט בא לידי ביטוי בשיתוף פעולה עם מעצב האופנה ז'אק אסטרל אשר עשה שימוש בבדי הריפוד בתפירת שמלות אופנתיות, ואלו הוצגו על ידי דוגמניות בצילומי הקטלוג של ריפודי ה-DS יחד עם חלקי המכונית ומכרו אותה כמוצר אופנה נחשק לכל דבר.
אין תגובות:
הוסף רשומת תגובה