יום שלישי, 16 בדצמבר 2008

יא. השוואה לדוגמא אחרת בהסטוריה של העיצוב.

קווים דומים ושונים לפילוסופיית העיצוב של דיטר ראמס ונאוטו פוקאסאווה

פוקאסוואה מעצב יפני בוגר המגמה לעיצוב תעשייתי ובוגר המגמה לעיצוב תלת ממדי 1980 מאוניברסיטת "Tama" בטוקיו עד שנת 1988 עבד כמעצב בחרת סאיקו- אפסון ב 1989 עזב את יפן לארה"ב והצטרף לחברת "ID two" לימים "IDEO" בשנת 2002 הפך עצמאי חזר ליפן והקים ב 2003 את חברת "naoto fukasawa design" בטוקיו. בהמשך הצטרף פוקאסאווה לחבר היועצים של חברת "Muji" מאוחר יותר ב2003 יצר את המותג ±0 בשיתוף עם חברת הצעצועים "Takara" מותג הכולל קשת רחבה של מוצרים החל ממטריות ועד למוצרים אלקטרוניים לבית. כיום בין היתר מרצה פוקאסאווה באוניברסיטאות "Tama" ו "musashino" בטוקיו. פוקאסאווה הוא מעצב מוארך שזכה בפרסים רבים באירופה ובארה"ב. פוקאסאווה נחשב לאחד מהמעצבים ששאבו השראה מעבודתו של דיטר ראמס. פוקאסאווה פיתח את פילוסופיית ה"Without Thought" שלו בהקשר לעיצוב התעשייתי.


People shouldn’t really have to think about an object when they are using it. Not having to think about it makes the relationship between a person and an object run more smoothly. Finding ideas in people’s spontaneous behavior and realizing these ideas in design is what Without Thought is about


פוקאסאווה טוען כי לעיתים קרובות מעצבים רוצים לעצב מוצר מיוחד שבאמת ימשוך את תשומת ליבם של האנשים, אך למעשה כאשר באים להשתמש במוצר אין זה משנה עם המוצר מיוחד או לא. הוא החליט שהרעיון הטוב ביותר הוא לבחון את ההתנהגות הבלתי מודעת של האנשים במקום והוא כינה את העקרון “design dissolving in behavior.” כאשר משיגים תגובה לא מודעת לעיצוב מסוים זה נעשה ללא מחשבה. דיטר ראמס תבע את עשרת הכללים שלו לעיצוב טוב המשקפים את הפילוסופיה שלו


עיצוב טוב הוא חדשני
עיצוב טוב הופך מוצר לשימושי
עיצוב טוב הוא אסטטי
עיצוב טוב הופך את המוצר למובן
עיצוב טוב אינו מתבלט
עיצוב טוב הוא כנה
עיצוב טוב מאריך ימים
עיצוב טוב הוא זה שיש בו ירידה לפרטים הקטנים
עיצוב טוב הוא עיצוב ידידותי לסביבה
עיצוב טוב הוא כמה שפחות עיצוב



ניתן לראות קווים מקבילים בין שתי הפילוסופיות כאשר פוקאסאווה מדבר על כך שאין צורך במחשבה זה אומר שהעיצוב אינו מתבלט, שהוא כזה ההופך את המוצר למובן, שהוא עיצוב שהוא כמעט נטול עיצוב, שהוא אסטטי, כנה ושחייבת להיות בו ירידה עד לפרטים הקטנים. שני המעצבים שאבו את מקור ההשראה לעבודתם מתוך תרבותם. הדומה בין התרבות הגרמנית והתרבות היפנית היא העובדה שבשתי התרבויות כאשר עושים דבר מסוים עושים אותו ללא פשרות עד הסוף כך גם בעבודתם העיצובית גם פוקאסאווה וגם ראמס אינם מתפשרים ושואפים לשלמות. פוקאסווה אמר כי הוא חש שהן בעבודתו והן בפילוסופיה שלו ניתן פירוש לעבודתו של ראמס.

אין תגובות: