יום שלישי, 16 בדצמבר 2008

י. ביקורת וניתוח כולל של התופעה העיצובית

התופעה העיצובית:
1. תופעה איטלקית של שילוב אדריכלים בתחום עיצוב המוצר - בשנות ה-50 פתח אטורה אלסי את החברה לשיתופי פעולה עם מעצבים ובעיקר אדריכלים מובילים - החלטה ששינתה את פניה של אלסי ואת פני עיצוב המוצר בכלל והעלתה מאוד את מעמדו בקרב הציבור הרחב.
2. עבודה עם מעצבים חיצוניים ומתן במה - עם השמות שעיצבו מוצרים לאלסי נמנים בין השאר אטורה סוטסאס, ריצ'רד סאפר, אקילה קסטיליוני, אלסנדרו מנדיני, אלדו רוסי, מייקל גרייבס, פיליפ סטארק, רון ארד ופרנק גרי, ורבות מעבודתיהם נהפכו לנכסי צאן ברזל של העיצוב העולמי.
בניסיון לשמור על מקומה ביחס למתחרים, אלסי ממשיכה להעסיק את השמות החמים של העיצוב העכשווי. האדריכל ז'אן נובל יצר מערכת כלים לקפה ותה, פטריצ'ה אורקיולה עיצבה קערה לפירות עשויה לוח מתכת המכופף לצורות גיאומטריות של משושה, זאהה חדיד יצרה אגרטל א-סימטרי ממתכת והאחים קמפנה יצרו סדרה של מוצרים ממוטות מתכת מוכספת שמחוברים זה לזה באופן אקראי.
ההשפעה:
1. צריכה של עיצוב רגשי ולא בהכרח פונקציונאלי
2. במה למעצבים לייצור סדרות קטנות וייחודיות
3. קונספט של עיצוב גבוה להמונים
לסיכום,
אלסי לא נעלמה, אבל קשה לומר כי מוצריה החדשים מציבים אותה במקום שהיתה בעבר, נועזת, חצופה ומלאה הומור; המוצרים עדיין ייחודיים ומעניינים, אבל די בעובדה שהם מתרחקים מפלסטיק כדי לקרב אותם לקצה המכובד של העיצוב ולהקהות את עוקצם.
אלסי של היום זנחה את העיצוב הפופי בפלסטיק צבעוני, וחזרה למקורות: מוצרים ממתכת כסופה ומבריקה, המעוצבים על ידי כוכבי על בשדה האדריכלות והעיצוב.

אין תגובות: