יום שלישי, 23 בדצמבר 2008

א. רקע הסטורי

השנה היא 1902. המקום - ארה"ב. יותר ממאה שנה אחורה... תוחלת החיים הממוצעת הייתה 47 שנה. השכר הממוצע היה 22 סנט לשעה והפועל הממוצע הרוויח בין 200 ל-400 דולר לשנה. בכל המדינה היו 8000 מכוניות. רק ל-8% ממשקי הבית היה קו טלפון ו-14% נהנו ממים זורמים.
על הרקע הזה פותח George D. Dayton חנות כלבו במינאפוליס. שנה לאחר מכן הוא מייסד את Dayton Dry Goods Company, וב-1911 החברה משנה את שמה ל-The Dayton Company. שם זה ילווה את החברה עד לשנת 2000, אז נהפך רשמית ל-Target.
חנות הכלבו הפכה במהירות לרשת חנויות כלבו, ב-1941 נפתח הסניף ה-28 שלה. בשנות הארבעים והחמישים החברה המשיכה לצמוח. כל הסניפים שלה עוצבו כ"חנות בתוך חנות", במטרה לייצר חווית קניה של בוטיק פריסאי. הסחורה שהוצעה בהם הייתה אקסקלוסיבית, מלאה בסטייל ובאיכות אירופאית.
נקודת המפנה חלה בשנת 1962 אז The Dayton Company שינתה כיוון והחלה לשווק סחורות מוזלות להמונים ("mass market discount merchandising"). חנות Target הראשונה כפי שהיא מוכרת לנו היום הוקמה במינסוטה, בראשון למאי 1962. היא הציעה מותגים מקומיים פופולארים במחירים מוזלים. מטרת החברה הייתה להפוך את חווית הקנייה לנעימה ופשוטה, מטרה זו מלווה אותה עד היום.
במהלך שנות הששים והשבעים כל הסניפים (כבר 300 במספר!) הוקמו עם הקפדה על סביבה נקייה, התמצאות קלה ואינטואיטיבית, תצוגה ברורה של המוצרים, ויעילות מירבית. בנוסף למוצרי הכלבו הרגילים החנויות הציעו גם שירותי צילום (פיתוח תמונות), שירותי רוקחות ו"שדרת מסעדות" כך שהלקוחות יוכלו להשלים כמה שיותר במסע קניות אחד. כל זה לווה באווירה נעימה ובעזרה ידידותית מצד צוות המוכרים. צעד נוסף במסגרת המגמה לייעל במקסימום את התהליך היה החדרת השימוש בקופה חשמלית.
במהלך שנות השמונים עיקר המאמץ של החברה הופנה לשיווק; צעצוע לקידום מכירות הפתיע ומכר מיליון וחצי יחידות בתוך חודש. חוברת הקופונים שהחברה הוציע אחת לשבוע הפכה לחוברת החינמית המבוקשת והנקראת ביותר אחרי ה- Sunday comics.
בשנות התשעים Target מתפתחת לכיוונים חדשים ופותחת חנויות ענק שמציעות ה-כ-ו-ל. בנוסף היא החלה לשווק gift cards ולקראת סוף העשור עלה לאוויר target.com. בשנת 2002 אתר זה נחשב לאתר המבוקר בעולם בתחום הרשתות הקמעונאיות.

אין תגובות: