סיטרואן השפיעה רבות בפיתוחים הטכנולוגיים שלה על עולם הרכב. עקבות להשפעות אלו נכרות היום בכל רכב שנמצא על הכביש בדמות ההנעה הקדמית ובפיתוחים טכנולוגיים נוספים. התפיסה העיצובית של סיטרואן השאירה חותם חשוב לא פחות, וזו אף זכתה להכרה עולמית בדמות ה-DS המדוברת.
יחד עם זאת, ניכר כי החשיבה האוונגרדית של סיטרואן נשחקה כמעה. כיום מתקשה סיטרואן לשחזר את הצלחות העבר דווקא בתחום בו הצטיינה – תחום המכוניות הקטנות. היטמעותה של סיטרואן בחברת פיג'ו ככל הנראה לא עשתה עמה חסד, ומסורת רבת שנים של מרדף אחר חדשנות, הן טכנולוגית והן עיצובית, נשחקה.
מתבקש היה לדוגמה לצפות מחברה שחרטה על דגלה חדשנות טכנולוגית להיות החלוצה בתחום פיתוח "המכונית הירוקה", אך הבשורה הגיעה דווקא מהיצרניות היפניות שמרבית עיצוביהן נוקטות בקו "בטוח", ורובן ככולן נראות דומות האחת לשנייה.
כיום, יש ניסיון מצד קונצרן פיג'ו-סיטרואן של החזרת עטרה ליושנה. זו השיקה בתחילת 2009 את המיתוג המחודש לסיטרואן בדמות לוגו "משופץ" בעל קווים מעוגלים ורכים ומוצללים המרמזים על עתידנות וקריאטיביות טכנולוגית כלשונם. הגרפיקה שתלווה פרסומות סיטרואן תהיה אחידה, וגם הקו הפרסומי. אתרי האינטרנט זוכים למראה אחיד בכל שלוחות החברה, ואלו מוצגים עם טכנולוגיית-רשת תלת-ממדית מתקדמת. גם נקודות המכירה של סיטרואן עתידות לעבור טרנספורמציה עיצובית אחידה במראה בעיצובה של האדריכלית הצרפתייה מנואל גוטראן, כשהראשון שהוקם הנו בשאנז אליזה בפריז.
גם בחירתה של מנואל גוטראן כאדריכלית לפרויקט עיצוב חללי התצוגה של סיטרואן לא ממש עומדת בקנה אחד עם השפעות האדריכלות האוונגרדית והבאוהאוס שחלחלו לעבודתו של פלמינגו ברטוני בראשית דרכה של סיטרואן, עם זאת ראוי לציין שהתעוזה המאפיינת את עיצובה של גוטראן משקפת בתוכה את התעוזה ה"סיטרואנית" הידועה. עבודתה הפיסולית של גוטראן נובעת, כהגדרתה "ממשהו הטבוע בי", "אני תמיד מקדישה תשומת לב רבה למעטפת ולטקסטורה בתחילתו של פרויקט". החיפוש הצורני של גוטראן שואף ליצירת אפקט ויזואלי עשיר במטרה ליצור תחושה אומנותית בחלל, תפיסה השונה בתכלית מאדריכלות הצומחת מן הפנים אל החוץ. כשנשאלה באחד מהראיונות לגבי התחושה שניסתה ליצור בחלל התצוגה של סיטרואן בשאנז אליזה ענתה " ניסיתי להדגיש את מקומן של המכוניות: מכוניות מונחות על במות תצוגה גדולות מאוד, המונחות במרכזו של החלל ונראות כאילו הן בולעות את המרחב, ומותירות רק גשרים קטנים ומדרגות למבקרים. המרחב מלא מכוניות, ולמבקרים עשויה להיווצר תחושת ורטיגו: הראש מסתחרר כשמסתכלים על חלל אנכי החוצה את הנפח הכולל של 35 מטרים. רציתי ליצור בקרב המבקרים רגשות עזים וזיכרונות"
בנוסף השיקו פיג'ו-סיטרואן גם מכונית קטנה מדגם חדש הנושאת את צמד האותיות של ה"אלה" האגדית ה-DS (למעשה מדובר בשם לליין מכוניות חדש), שכמעט דבר מהייחודיות שאפיינה את הדגם המקורי אינו מצוי בה, ו"קווי הדמיון" מצויים רק בשמה של המכונית.
דגם ה-C4 אולי יותר מכל שאר הדגמים של היום מאזכר ולו במעט את הצורה בעלת הקווים הזורמים שנבעו מה- Streamline של אז. מראה נמוך וקו מעוגל הנם בחירות שמאזכרות את ה- GS של פעם זאת לעומת שאר החברות הרכב שבוחרות בממד גובה דומיננטי וקווים חדים. החרטום החדש משלב נפלא את הסמל בסבכה, הדופן מפוסלת בירכתיים ומאחור בולטות יחידות תאורה אנכיות המטפסות אל הגג. כמו גם בניסיון ליצור חדשנות טכנולוגית בדמות לוח המכוונים הדיגיטלי המוסט הצידה ובשכלולי המנוע, שלא כמו פעם, אינם ייחודיים לסיטרואן עצמה.
לאחר תקופה ארוכה של קיפאון מנסה סיטרואן להזרים דם חדש בעורקיה, להגדיר עצמה מחדש כחברה קריאטיבית וחדשנית כפי שנתפסה בעבר, האם זו אכן תחיה מחודשת? ימים יגידו... מרבית הצרכנים יגידו, שהם בספק.
יחד עם זאת, ניכר כי החשיבה האוונגרדית של סיטרואן נשחקה כמעה. כיום מתקשה סיטרואן לשחזר את הצלחות העבר דווקא בתחום בו הצטיינה – תחום המכוניות הקטנות. היטמעותה של סיטרואן בחברת פיג'ו ככל הנראה לא עשתה עמה חסד, ומסורת רבת שנים של מרדף אחר חדשנות, הן טכנולוגית והן עיצובית, נשחקה.
מתבקש היה לדוגמה לצפות מחברה שחרטה על דגלה חדשנות טכנולוגית להיות החלוצה בתחום פיתוח "המכונית הירוקה", אך הבשורה הגיעה דווקא מהיצרניות היפניות שמרבית עיצוביהן נוקטות בקו "בטוח", ורובן ככולן נראות דומות האחת לשנייה.
כיום, יש ניסיון מצד קונצרן פיג'ו-סיטרואן של החזרת עטרה ליושנה. זו השיקה בתחילת 2009 את המיתוג המחודש לסיטרואן בדמות לוגו "משופץ" בעל קווים מעוגלים ורכים ומוצללים המרמזים על עתידנות וקריאטיביות טכנולוגית כלשונם. הגרפיקה שתלווה פרסומות סיטרואן תהיה אחידה, וגם הקו הפרסומי. אתרי האינטרנט זוכים למראה אחיד בכל שלוחות החברה, ואלו מוצגים עם טכנולוגיית-רשת תלת-ממדית מתקדמת. גם נקודות המכירה של סיטרואן עתידות לעבור טרנספורמציה עיצובית אחידה במראה בעיצובה של האדריכלית הצרפתייה מנואל גוטראן, כשהראשון שהוקם הנו בשאנז אליזה בפריז.
גם בחירתה של מנואל גוטראן כאדריכלית לפרויקט עיצוב חללי התצוגה של סיטרואן לא ממש עומדת בקנה אחד עם השפעות האדריכלות האוונגרדית והבאוהאוס שחלחלו לעבודתו של פלמינגו ברטוני בראשית דרכה של סיטרואן, עם זאת ראוי לציין שהתעוזה המאפיינת את עיצובה של גוטראן משקפת בתוכה את התעוזה ה"סיטרואנית" הידועה. עבודתה הפיסולית של גוטראן נובעת, כהגדרתה "ממשהו הטבוע בי", "אני תמיד מקדישה תשומת לב רבה למעטפת ולטקסטורה בתחילתו של פרויקט". החיפוש הצורני של גוטראן שואף ליצירת אפקט ויזואלי עשיר במטרה ליצור תחושה אומנותית בחלל, תפיסה השונה בתכלית מאדריכלות הצומחת מן הפנים אל החוץ. כשנשאלה באחד מהראיונות לגבי התחושה שניסתה ליצור בחלל התצוגה של סיטרואן בשאנז אליזה ענתה " ניסיתי להדגיש את מקומן של המכוניות: מכוניות מונחות על במות תצוגה גדולות מאוד, המונחות במרכזו של החלל ונראות כאילו הן בולעות את המרחב, ומותירות רק גשרים קטנים ומדרגות למבקרים. המרחב מלא מכוניות, ולמבקרים עשויה להיווצר תחושת ורטיגו: הראש מסתחרר כשמסתכלים על חלל אנכי החוצה את הנפח הכולל של 35 מטרים. רציתי ליצור בקרב המבקרים רגשות עזים וזיכרונות"
בנוסף השיקו פיג'ו-סיטרואן גם מכונית קטנה מדגם חדש הנושאת את צמד האותיות של ה"אלה" האגדית ה-DS (למעשה מדובר בשם לליין מכוניות חדש), שכמעט דבר מהייחודיות שאפיינה את הדגם המקורי אינו מצוי בה, ו"קווי הדמיון" מצויים רק בשמה של המכונית.
דגם ה-C4 אולי יותר מכל שאר הדגמים של היום מאזכר ולו במעט את הצורה בעלת הקווים הזורמים שנבעו מה- Streamline של אז. מראה נמוך וקו מעוגל הנם בחירות שמאזכרות את ה- GS של פעם זאת לעומת שאר החברות הרכב שבוחרות בממד גובה דומיננטי וקווים חדים. החרטום החדש משלב נפלא את הסמל בסבכה, הדופן מפוסלת בירכתיים ומאחור בולטות יחידות תאורה אנכיות המטפסות אל הגג. כמו גם בניסיון ליצור חדשנות טכנולוגית בדמות לוח המכוונים הדיגיטלי המוסט הצידה ובשכלולי המנוע, שלא כמו פעם, אינם ייחודיים לסיטרואן עצמה.
לאחר תקופה ארוכה של קיפאון מנסה סיטרואן להזרים דם חדש בעורקיה, להגדיר עצמה מחדש כחברה קריאטיבית וחדשנית כפי שנתפסה בעבר, האם זו אכן תחיה מחודשת? ימים יגידו... מרבית הצרכנים יגידו, שהם בספק.


חזית ומבט מבפנים של בניין סיטרואן בשאנז אליזה
אין תגובות:
הוסף רשומת תגובה