יום שבת, 13 ביוני 2009

ז. השפעות של הסביבה העיצובית והתרבותית

כשמדובר על האחים קמפנה, כמו שהוזכר לעיל, ברזיל על תושביה, הנוף האורבאני שלה ותרבותה היא מקור ההשפעה המרכזי על עבודתם. העוני והמחסור הקיים לצד העושר, הטכנולוגיות המקומיות הקיימות לצד חדשות, השפיעו מאוד על בחירת החומרים, שילוב הטכנולוגיות, והנושאים של עבודותיהם. הם גאים במורשתם ובתרבות הברזילאית. מבחינתם האתגר בכל עבודה הוא "ליצור פורטרט של הארץ שלמרות עוניה, היא יפה ועשירה בתרבות." בכל עבודה הם מחפשים את הדרך ליצור יופי ממחסור ו"אצילות" מחומרים דלים. כיאה לתרבות החומר של ברזיל, המבוססת מכורח המציאות על חסכון באמצעים, הם משתמשים בשילובים בלתי צפויים של פלסטיק המשמש לאריזה, זרנוקי גינה, חבלי שיט, בובות פרווה, צמיגי אופנועים, קרטונים ושברי זכוכית. כסא ה"סושי" בגרסאותיו השונות עשוי גלילים ססגוניים שהיו בגלגול הקודם פיסות שטיח ורצועות פלסטיק.




ברזיל היא המעיין העיקרי של השראתם והם רואים חשיבות עליונה בכך שעבודתם תשקף את המסורת העיצובית של הלאום הברזילאי ואנו מלאי מוטיבציה למצוא פתרונות שיעניקו אצילות על חומרים רגילים.לטענת האחים הקשר בין הכאוס בעיר הענקית סאו פאולו והשורשים של עיר הולדתם השפיע עמוקות ביותר על עבודתם. העיר סאו פאולו היא העיר הגדולה בברזיל ובדרום אמריקה כולה, והשנייה בגודלה בעולם מבחינת אוכלוסייה. זוהי עיר ענקית המשלבת בתוכה תרבויות שונות של מהגרים מכל העולם. היא ססגונית, מגוונת, דינמית, מתפתחת ונמצאת בשינוי תמידי. היא גדלה והתפתחה ללא תכנית אב מסודרת, כך שברבים מהאזורים לא הייתה מחשבה תכנונית מאורגנת והרחובות צרים ומתפתלים, אין הרבה שטחים ירוקים. זוהי גם עיר שנחשבת אלימה. את הבתים והכיכרות מקיפים גדרות, סורגים על רוב הפתחים, פחד משודדים ברחובות. יש הרבה רוכלים ברחוב – אנשים שמנסים למכור כל דבר ע"מ לפרנס את משפחתם - פן נוסף לפער החברתי- כלכלי המורגש בכל מקום בעיר. במקביל לססגוניות יש בעיר גם עוני גדול, שכונות עוני (הפאבלות) הנמצאות ק"מ ספורים מבתי פאר.

אין תגובות: