ההשוואה תעשה בין האחים קמפנה לאחים רונן וארוון בורלוק (Ronan & Erwan Bouroullec). האחים בורלוק נולדו ב- 1971 ו-1976 בצרפת, ופועלים יחד בעשר השנים האחרונות. כיום הם מעצבים עבור חברות כמו קרטל וויטרה, בעיקר פריטי ריהוט. כמו האחים קמפנה, גם האחים בורלוק מציעים חוויה אסטטית חדשה, ונמצאים כיום בחזית העשייה העיצובית הבינלאומית. בחרנו להשוות בין שני זוגות האחים בגלל האופי השונה של עבודותיהם אשר נעשית במסגרת עשייתית שלכאורה נראית דומה. העיצובים של האחים בורלוק מתאפיינים בשימוש בחומרים איכותיים. למרות ששאיפתם היא ליצור מוצרים שאינם יוקרתיים, הם טוענים שאינם יכולים לעשות כך מאחר ועלויות הייצור באירופה הן גבוהות. האחים קמפנה, לעומת זאת, משתמשים בכוונה תחילה בחומרים זולים על מנת ליצור מוצרים יוקרתיים. קמפנה מייצרים בברזיל (כיוון ששם נמצאים אותם חומרים) ומוכרים את המוצרים באירופה ובארצות נוספות לעשירי העולם. בשונה מהאחים קמפנה, אשר אפשר לתאר את סגנונם כ"מקסימליסטי", עתיר פרטים, גוונים, צורות, חומרים וטקסטורות, האחים בורלוק מעצבים בסגנון מינימליסטי, בעל קווים דקים ורזים. סגנון נטול גינונים. הם נוהגים לתאר את עבודתם כ"עיצוב דמוקרטי", במובן של עיצוב מסחרי-פופולארי, המיועד לייצור המוני במחיר סביר. רבים ממוצריהם עשויים פלסטיק ולא חומרים טבעיים. הם טוענים כי "לא חוכמה לייצר מהדורות מוגבלות או פריטי עיצוב-אמנות. החוכמה בעיצוב הוא הייצור ההמוני, הפנייה לקהל רחב, אך כמובן, תוך שמירה על איכויות". האחים קמפנה לעומתם, מייצרים בסדרות מוגבלות. מה שמעניין אותם זאת האמת שמאחורי החומר, ולאו דווקא הפנייה לקהל הרחב. בחירת החומרים היא ייחודית לכל אובייקט ואובייקט והמשמעות שלו היא גדולה. העבודות של האחים קמפנה נמצאות לא אחת על הגבול הדק שבין אומנות לעיצוב, ופה יש הבדל מאוד משמעותי בין שני זוגות האחים. נקודות המבט שלהן על עיצוב ועל קהל היעד שלו, הן שונות. העיצוב של האחים בורולק משתמש לעיתים רבות בטכנולוגיות מתקדמות, וטכניקות ייצור מורכבות כמו למשל בכסא "וג'אטל" (טכניקת יצור שמחייבת שמירת טמפרטורה זהה בשלב היציקה, כדי שהפלסטיק בנקודות החיבור של הענפים לא יישבר לאחר התקשותו). לעיתים קרובות הם מחקים אובייקטים מהטבע (מסך האצות) ויוצרים שילוב בין משהו טבעי אך גם טכנולוגי בעת ובעונה אחת. אצל האחים קמפנה נוכל למצוא את הקצה השני של סקאלת האפשרויות. הם משתמשים בטכנולוגיות הקיימות בארצם, בדרך כלל לא מתקדמות, מקור ההשראה שלהם הוא מקום בנוי ואורבאני לעומת הטבעי והאורגני של בורלוק. לגבי תהליך הפיתוח של האובייקט והעבודה המשותפת: בשני המקרים הם מדברים על כך שפיתוח של מוצר עשוי לקחת זמן רב עד כדי שנים, ומחייב סבלנות רבה. בשני המקרים יש לכל אחד מהצמד אישיות מיוחדת ואינדיבידואלית והתחושה היא כי הם משלימים אחד את השני בידע ובגישה, למרות שאצל האחים קמפנה, החלוקה מבחינת תחומי ידע היא ברורה יותר. בשני המקרים הם רואים את העבודה בזוג עם אח כיתרון שמשביח את התוצר הסופי, גם במקרה של חוסר הסכמה - יש אתגר להגיע לתוצר טוב יותר. נקודות המוצא של שני זוגות האחים כמו גם מקורות ההשראה שלהם הם שונים בתכלית. עם זאת, שניהם מצליחים להביא משהו חדש לעולם העיצוב ושניהם מאוד מצליחים. האחים קמפנה מגיעים מנקודות מוצא שהיא חברתית בעיקרה, ויכולה להביא איתה הזדהות כלל עולמית. הם רואים בעיצוב כלי להעברת מסרים ופועלים תחת אידיאולוגיה ברורה. לעומתם האחים בורלוק מתייחסים לעשייתם כעיצוב נטול כל מסר אחר. העשייה מכילה שיקולי אסטטיקה, חומרים, פונקציונאליות, שווק, טכנולוגיות ייצור והאובייקטים הנוצרים הם נקיים ולא מתקשטים.העובדה ששניהם מצליחים מראה כי למרות השוני הניכר בגישות לעיצוב ובאופי האובייקטים הנוצרים בין זוגות האחים. הזירה העיצובית מסוגלת להכיל מגוון רחב של תופעות שיכולות להתקיים זו לצד זו בהצלחה.




אין תגובות:
הוסף רשומת תגובה