העבודה של האחים קמפנה נוגעת בשלושה נושאים מרכזיים: מציאת האיזון בין לאומנות לגלובליזציה, בין היי-טק ללאו-טק, ובין אומנות לעיצוב. למרות שהחלו את עבודתם בתחילת שנות ה-80, הם חדרו לזירה הבינל"א רק באמצע שנות ה-90, בתקופה שבה העולם כבר היה מאוד נגיש, והציבור כבר היה עייף מהכתבה של טרנדים כאלה ואחרים. המבחר שהיה קיים גדל באופן משמעותי, והיצירה העכשווית הפכה להיות קשורה לבחירה חופשית של האמן ושל הציבור. האחים קמפנה עובדים עם חומרים שהם מוצאים בסביבתם, וע"י כך הם הופכים את עבודתם למקומית, אך בו בזמן, הם גם "מדברים" בשפה שהיא בין לאומית. החומרים הם בסיסיים ומובנים לכל. האובייקטים הם פשוטים. לכן, למרות העובדה שהם מסבירים בכל הזדמנות על עבודותיהן, שהן "מקומיות", הן יכולות להיות גם גלובליות בעת ובעונה אחת ולגעת בהרבה מאוד אנשים במקומות רחוקים מאוד. השימוש בטכנולוגיות מסורתיות בעיצוב, הלך וגבר בכל העולם במקביל לחיפוש אחר חומרים חדשים. במקרה של ברזיל מדובר בטכנולוגיות הקיימות במדינה, כך שברזיל ומדינות נוספות שהתרבות החומרית שלהם התבססה על ייצור ידני, הפכה להיות מובילה, והאחים קמפנה הפכו לסוג של "גיבורים לאומיים". האחים מרבים לתאר את עבודותיהם כייצוג של העוני והמחסור בברזיל. והדבר עומד בסתירה מסוימת כאשר מחיריהם של העבודות מרקיעות שחקים, ופה אולי יש נקודה ששווה להתעכב עליה, למרות שאינה קשורה במישרין לכשלים. האחים מתייחסים לכך באומרם כי "אינם פילנתרופים", אך בכל זאת עולה כאן שאלה מוסרית לגבי השימוש בעוני כ"מקדם מכירות". הם מוסיפים ואומרים כי בעבודתם הם מוכיחים כי "העוני יכול להיות יפה" – אך האם יש צורך להוכיח זאת? האם בעבודתם אין הם מנציחים את העוני ומנצלים אותו לעשיית רווחים? ואי אפשר שלא לחשוב האם היו מגיעים לאותה נקודה אלמלא השימוש בעוני ובדלות, כלומר אלמלא הייתה "הצדקה חברתית" לשימוש בחומר?עם זאת בעבודותיהם של האחים קמפנה יש חופש של ביטוי אומנותי שאינו נובע מצרכים פונקציונאליים, אך גם אינו פוגע בהם. הטכנולוגיות הידניות שהם משתמשים בהם לא אחת, הופכות את השיקול הכלכלי בשאלה הזאת ללא רלוונטי – מאחר וייצור הפריטים הופך ליקר ממילא. בחירת החומרים בעבודות שלהם, נובעת לא רק משיקולים טכניים אלא גם משיקולים סימבוליים. כל זה מראה כי האחים קמפנה מצליחים בעבודתם למצוא את האיזון העדין בין שני התחומים – אומנות ועיצוב.
יום שבת, 13 ביוני 2009
הירשם ל-
תגובות לפרסום (Atom)
אין תגובות:
הוסף רשומת תגובה